2013. ápr. 4.

A burok - filmkritika

Műfaj: sci-fi
Sztori:
Idegen faj támadása érte a Földet. A lelkek parazitaként beköltöznek az emberi testbe, burokként használják azt. A beültetés során az emberi lélek elpusztul.
Vándor is az idegen faj szülötte. Melanie testét kapja, aki azonban nem adja meg magát. Lelke élni akar, sőt dacolva az idegennel, megpróbálja befolyásolni a különcnek számító, világok közt utazó Vándort. Emlékképeket idéz fel, szerelméről Jaredről és testvéréről, akik egy ellenállókból álló kis csoporttal élnek valahol a sivatagban.
A két lélek egy testben nekivág a hosszú útnak, hogy megkeressék Mel még megmaradt társait.
A Hajtó üldözőbe veszi őket.


Kedves férfiemberek! Meneküljetek ha a csajotok el akar cipelni benneteket erre a filmre!
Ez ugyanis egy kimondottan nőknek készült sci-fi.
Nincsenek benne lenyűgöző akciójelenetek, sem ronda földönkívüliek, viszont van benne szerelmi háromszög és romantika.

Talán két-három éve olvastam a könyvet. Nehezen szántam rá magam, mert az írónő Stephanie Meyer előző könyve (sorozata) az Alkonyat nem  nyerte el tetszésem és abból kiindulva féltem mit hoz ki a sci-fi műfajból. De kellemes csalódás ért, mert A burok sokkal jobb mint az Alkonyat. (bár annál nem nehéz). Leszámítva az első 50 oldalt és a közepén a már-már Júlia füzetecskéket megszégyenítő szerelmi nyűglődést.

Az alaptörténet megmaradt bennem, de annál több nem igazán, úgyhogy elvárások nélkül ültem be a moziba. A végén a tesómmal megállapítottuk, hogy jó volt, de.... És ez a de azóta is bennem van, valamiféle hiányérzet formájában, amit most megpróbálok megfejteni.

Amikor meghallottam, hogy film készül belőle eléggé meglepődtem. Nem tudtam elképzelni, hogy fogják megvalósítani a két lélek harcát, majd együttműködését egy testben. És szerintem ez nem is sikerült igazán jól.
A 125 perc pedig nem volt elég pl. a szerelmi szál kibontakozására, olyannak tűnt, mintha Ian és Vanda 5 perc alatt szeretett volna egymásba. Az egész barlangi részt kevésnek éreztem, annak ellenére, hogy a könyvben meg túl volt nyújtva. Az eleje amíg elérnek a barlanghoz ugyanolyan unalmas volt, mint a könyvben.

A szereplőkkel nagyjából meg vagyok elégedve. Saoirse Ronan teljesen hétköznapi külseje tökéletes volt a Vándor megszemélyesítésére, de szerintem Melanie-nak kicsit szürke volt, én egy sportosabb lányt képzeltem el, nem egy ilyen 40 kilóst. Sokkal jobb színésznő, mint Kristen Stewart, de legalábbis nem grimaszol és forgatja a szemét állandóan. A fiúk is jók, mindkettő tetszett nekem, főleg  Jake Abel, (aki a tesóm szerint túl szép fiú, amikor ez ellen tiltakoztam akkor közölte, hogy akkor meg csúnya - öööö én ezt nem értem, szerintem karakteres arcú)  a Jaredet játszó Max Irons nálam már eleve előnnyel indult, mert az apukáját imádom.(gyk: Jeremy Irons)
Viszont a Hajtót játszó Diana Kruger nem tetszett. Egyszerűen nem elég karakteres színésznő ehhez a szerephez.
Te jó ég azok a ronda cipők!!! Főleg a Hajtón, de a Vándoron is volt egy-két irtó ocsmány példány, mondjuk a ruhák is borzasztóak voltak. Eltűnődtem, hogy vajon mikor játszódhat a film, mert az egyik jelenetben 80-as a másikban meg 60-as évekbelinek tűntek a ruhák. Mindenesetre az idegeneknek pocsék érzékük van a divathoz. :)
Igazából a többi szereplőnek szinte alig volt szerepe, fel-feltűntek a képernyőn, elmondtak pár mondatot és annyi.

A képi megvalósítás tetszett, a lelkek nagyon szépek voltak, a barlang is nagyon jól meg lett oldva.
Szerintem ami miatt mégsem lett igazán jó film az az, hogy mindent bele akartak zsúfolni, innen-onnan is volt egy kis részlet, de nem állt össze egy egésszé. Fogalmam sincs, hogy azok akik nem olvasták a könyvet megértették e egyáltalán miről szól a film. Nem voltak benne erős drámai pillanatok, izgalom, valamiféle kohézió ami összetartotta volna az egészet. Olyan érzésem van, hogy leforgattak a könyvből egy kivonatot amit nem töltöttek fel érzelmekkel, hangulattal.
Ami azért is fura mert a rendező Andrew Niccol nevéhez olyan különlegesen hangulatos filmek kapcsolódnak, mint a Gattaca vagy Truman Show. Bár az is igaz, hogy a Lopott idő zseniális történetét már sikerült elszúrnia a megvalósítással.

Nem bántam meg, hogy elmentem moziba megnézni ezt a filmet, mert jól szórakoztam rajta. De egy jó filmet mindig kibeszélünk utána, itt ez nem történt meg, sőt én egész hazáig azon gondolkodtam, hogy hol láttam már az új Vandát játszó színésznőt. Ez is azt bizonyítja, hogy nem nyújtott maradandó élményt a film.
5/2,5

Mivel a film szerte a világon nagy bukás, így folytatásra legalábbis filmvásznon ne is számítsunk. Viszont könyvben ígérve van a folytatás. Én szívesen olvasnék még erről a világról, mert rengeteg kérdésre nem adott választ a könyv (és a film sem). Kik egyáltalán ezek a lelkek? Miért avatkoznak bele minden bolygó életébe? Ha olyan békések miért gondolják, hogy az őslakosok elpusztítása nem bűn? Mennyi ember maradt életben? Hány idegen állt át az emberek oldalára? stb... Meglátjátok lesz ebből még trilógia!







2 megjegyzés:

  1. Nem lesz folytatása :P
    Amúgy nekem férfi létemre nagyon bejött a film...mert van története...persze ahány ember..annyi vélemény :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én úgy tudom a könyvnek lesz folytatása, csak még nem írta meg teljesen. Persze lehet hogy látva a film gyenge produkálását elment a kedve... :)


      Törlés