2015. dec. 6.

Összefoglaló - 2015. november

Kereken 10 könyvet olvastam el novemberben. Ebből 6 valamilyen sorozat valahányadik része. Műfajilag is eléggé megoszlott a havi termés, volt benne két szépirodalmi, kettő erotikus, kettő fantasy, három ifjúsági romantikus és egy krimi.

Novemberben háromszor voltam színházban, ebből kettőt ajánlanék is.
Balett: http://gyoribalett.hu/eloadas/egyensuly.html
Vígjáték:http://www.gyoriszinhaz.hu/item/1195-primadonn%C3%A1k



A hónap könyve:
Shamanta Shannon: A Mímes Rend 10/10
Bejegyzésem róla: http://ananiila.blogspot.hu/2015/11/samantha-shannon-mimes-rend.html

Cassandra Clare: Az angyal 10/7
bejegyzés is született róla: http://ananiila.blogspot.hu/2015/11/cassandra-clare-az-angyal-pokoli.html

Tiffany Reisz: Az úrnő 10/6
Eredendő bűnösök 4. része.
Az Eredendő Bűnösök sorozat befejező része ott folytatódik, ahol a harmadik kötet félbemaradt: Nora Sutherlin, az ünnepelt dominatrix, a híres erotikus szerző egy szobában találja magát, két férfi társaságában. Más körülmények között élvezné ezt a kis játékot, de most partnerei nem játszani akarnak. 
Hamarosan megérti: ha életben akar maradni, fogvatartói Seherezádéjává kell válnia, miközben bíznia kell abban, hogy szerettei – Wesley, Kingsley, de legfőképpen Soren – rá fognak jönni, hogyan mentsék meg. 
Egy halottal azonban nehéz vitázni, és Marie-Laurie, Kingsley nővére és Soren elhunytnak hitt neje minden, csak nem kompromisszumkész. Egy sértett nőnél pedig nincs veszélyesebb ellenség, és bár Nora mindezt tudja, lassacskán mindent elmesél az asszonynak arról, hogyan lett egy katolikus pap szeretője, miközben egyre mocskosabb részleteket tár fel a múltból… 
A háttérben Soren, Nora és Kingsley életének minden fontos szereplője csendben várakozik, hogy aztán az összekuszált szálakat kibogozva az olvasó is megtudja, kicsoda Nora Sutherlin valójában. Vagy legalábbis elhiggye, hogy tudja…

2015 Atheneaum, műfaj: erotikus
Az előző rész kimondottan tetszett, de ez a rész a totális mélyrepülés. Nagy csalódás. 
A történet nagyon gyenge lábakon áll, a thriller nem a megfelelő műfaj Reisznek ez világosan kiderült. 
Ezt a Soren vagy/és Kingsley imádatot ezt még mindig nem értem. Sőt! 
Ha annyira oda van Soren Noráért, akkor nem az lett volna kézenfekvő, hogy mindenkivel – akár a józan ésszel is – szembeszállva, de azonnal rohan Nora megmentésére? 
Nekem nem állt össze ez a sztori, sem pedig a karakterek ide-oda csapódása. 
Márpedig egy sorozat 4. részétől már elvárom, azt, hogy ne csak a szex-el adja el magát. Persze valószínű én vagyok a hülye, hogy még rendes történetet is várok egy erotikus könyvtől. 
Most még különösebben humorosnak sem találtam.

Leiner Laura: Illúzió 10/9
Bexi sorozat 3. része
Bexi – civil nevén Budai Rebeka – második albumának sikere, egy londoni út és a Nagy Márkkal való el sem kezdődött kapcsolatának vége után hirtelen elveszti a talajt a lába alól. Geriben csalódnia kellett, Márk szóba sem áll vele, de talán a zenei sikertelenségtől rendül meg leginkább. Szerencsére még mindig mellette áll a családja, valamint Anti, Evelin, Körte, az agyontetovált menedzser, és a Fogd be Aszád vérbeli trolljai. Így a szakmai és magánéleti mélypont sem tarthat sokáig…
2015 L&L, műfaj: ifjúsági romantikus
Az első 100 oldal elolvasása után úgy éreztem, hogy én ezt utálni fogom. Ugyanaz a hangulat folytatódott ebben is, amit a 2. részben ki nem állhattam. 
A mindenkinél mindent jobban tudó Bekiből és az önimádó Márkból nagyon elegem volt az előző részben. Egy cseppet sem találtam őket viccesnek. De szerencsére Laura is érezhette, hogy valamit elrontott, így ismét visszatért a már-már szerethető Beki/Bexi és a kicsit ugyan még mindig idegesítő, de néha már-már egészen vicces Nagy Márk (azért még mindig nagyon messze van egy ideális férfi fiú főhőstől, sokkal inkább egy karikatúra). És így sokkal jobb is lett a könyv. Végre megint jóízűen tudtam nevetni ezeken a szerencsétlen alakokon. 
Aszádék zseniálisak, de azért szerencse, hogy csak egy könyv lapjain léteznek. 
A vége kiakasztó, de még kiakasztóbbak a következő kötetből az ízelítők, így még nehezebb kivárni a következő részt. 
Úgy látszik sosem növök ki a tini-könyvekből.

Tolnai Panka: Zűrös társaság 10/8
Zűrös társaság sorozat első része.
Roni már tizenhét éves, édesanyja mégis úgy kezeli, mintha tegnap ballagott volna el az óvodából. Semmi bulizás, semmi lazulás, a szigorú anya azt szeretné, ha a lánya egész nap csak az érettségire magolna. Roni azonban mindennél jobban vágyik a szabadságra, és arra, hogy Balázs, a suli rock bandájának dobosa végre felfigyeljen rá. Ezért akár a végsőkig is képes elmenni…
A tavaszi szünet előtt barátnője összejön a Ginger Deer balhéiról elhíresült gitárosával, így Roni is közelebb kerülhet Balázshoz. De vajon a fiú tényleg az, akinek látszik? Vajon Roninak ez a meghatározó év élete nagy kalandját vagy legnagyobb tévedését tartogatja?
2014 Erawan, műfaj: interaktív ifjúsági romantikus
Ez volt az első interaktív regény amit olvastam. 
Először a bevállalós-lázadós lány történetét választottam, aki harcban áll az anyjával, a tanulással és a tanárokkal is. (1-2-4-7-9) 
Párszor magamra ismertem. 
Másodszorra a jó kislány szálat olvastam, aki csak annyira bevállalós és lázadós, ami egyszerűen muszáj ha az ember 17 éves. (1-3-5-6-10) 
Ebben sokszor ismertem magamra. 
Viszont így kimaradt nekem a 8. fejezet, márpedig ha belekezdek egy könyvbe azt szeretem végig olvasni. Ez egyébként minden ilyen könyvre jellemző dolog?
Mindegyik történet tetszett egyébként, de valahogy úgy érzem ez tényleg igen tini-regény és én inkább a 14-18 éveseknek ajánlom, nem a történet, sokkal inkább a szereplők problémái, lelkivilága miatt. Én már nehezen értem meg őket, bár még felrémlik, hogy én is voltam ilyen. 

Laurell K. Hamilton: Halálcsók 10/4
Anita Blake 21. rész
Ismeretlen, magukat függetlennek valló vámpírok csoportja bukkan fel a városban. Gyilkosságok történnek, rendőrök halnak meg. Anita megtudja, hogy vámpír-terrorista csoporttal áll szemben, akik akár az életük árán is bebizonyítják, hogy a vámpír is lehet szabad lény, hogy nem kell felesküdnie egyetlen vámpírmesternek sem, anélkül is civilizált lényként élhet. Eszközeik azonban megengedhetetlenek, ezért Anita harcba száll ellenük. Ugyanakkor házon belül is indulatos napokat él meg: valahogy meg kell emésztenie, hogy egyik legújabb szeretője még a tizennyolcat se töltötte be, és Asher is egyre több konfliktust és indulatot szít a szeretők között. Anitának és Jean-Claude-nak fel van adva a lecke, hogyan kezeljék a lassan veszélyessé váló helyzetet.
2015 Agave, műfaj: erotikus urban fantasy
Untam. 
Az egész könyv magyarázkodásból és szabályzatok/törvények ismertetéséből áll. 
Akkor már inkább legyen tömény erotika. 
Csak a régi kedvencek miatt jár a négy pont.

Kelly Oram: Cinder és Ella 10/9
Ella élete minden, csak nem tündérmese. Nyolc hónapja vesztette el édesanyját egy balesetben, ő pedig súlyos sérüléseket szenvedett. Most gyerekkora óta nem látott apjához meg annak új családjához kell költöznie. Mesés… 
Egyvalaki tartja benne a lelket: Cinder, akivel évek óta barátok a neten, de sosem találkoztak. Ella annyit tud, hogy a srác vicces, szexi, okos, és ugyanakkora könyvmoly, mint ő. (Á, egyáltalán nem az esete…) Fogalma sincs, hogy Cinder az egyik legmenőbb hollywoodi színész, aki a kedvenc fantasyregényükből készült filmben játssza a herceget. Vajon képest a valóságban is tündérmesévé változtatni Ella életét?

2015 Móra, műfaj: ifjúsági romantikus, LOL könyv.
Olyan jót bőgtem rajta. 
Nem azért mert szomorú, hanem mert olyan megható. Az én nagyon mélyen elbújó romantikus énemet sikerült megsimogatnia. 
Tizenéves koromban imádtam volna, most csak szimplán élveztem az olvasását, hisz már tudom, hogy nincsenek ilyen fiúk mint Cinder (sőt olyanok sem, mint Rob). 
Amikor valami könnyed, vidám témára vágyok akkor szoktam LOL könyvet olvasni, így most meglepett az elején az, hogy jóval komolyabb a téma, mint azt megszokhattuk ettől a sorozattól. 
Nagyon olvastatta magát, sokat bosszankodtam a szereplőkön, nevettem velük és a végén meg is könnyeztem. Remek kikapcsolódás volt ennek a könyvnek az olvasása. 
Azért a szemellenzőm nem volt rajtam, így az öt csillagot nem adhatom meg, hisz vannak kissé elnagyolt részek (pl. szerintem simán kinyomozhatta volna Cinder mi történt Ellával, hisz azt tudta, hogy hová való) és az egész történet meglehetősen a valóságtól elrugaszkodott, de kedves és szívet melengető. Igazi romantikus mese.

Neil Cross: Luther - Vihar előtt 10/8
Gyilkossági nyomozó. És már-már zseni. 
Éles az esze; erős a jelenléte; jók a megérzései. 
Megszállott. 
És veszélyes. John Luther főfelügyelőnek lenyűgöző a felderítési mutatója. Kivételes odaadást követel meg a barátaitól és a munkatársaitól. Senki, aki valaha mellette állt, nem mondhat egy rossz szót sem róla. Mégis lábra kapnak olyan híresztelések, hogy Luther főfelügyelővel valami baj van – nem korrupt, nem lefizethető, hanem zaklatott. Elfojtott indulat munkál benne, amelyet időnként alig bír féken tartani, és amely néha az őrület határára sodorja, és olyan tettekre készteti, amelyeket nem volna szabad elkövetnie. Amelyek túllépnek a törvényes kereteken. A Luther (Vihar előtt) a hős múltjába és gondolkodásába ad betekintést. Annak a bűnügynek a története, amely kikezdve és szétdúlva Luther személyes és szakmai kapcsolatait, a szakadékba taszítja. Ahol már az indulat, a bosszúvágy az úr. Ahonnét már a gyilkosság sincs messze…
2014 GABO, műfaj: krimi
Előbb a tv-sorozatot kezdtem el nézni, aztán bukkantam rá a könyvre. Sajnálom, hogy nem fordítva történt, mert így eléggé összekeveredtek bennem a szálak. 
A könyv a sorozat első jeleneteivel ér véget, vagyis azt a sztorit meséli el, amiről csak pár mondat van a filmben és aminek már csak az utózöngéit látjuk. 
Jól kidolgozott, igazi lutheres sztori, annak minden keménységével és kegyetlenségével, sötét hangulatával és egy zseniális főszereplővel. 
Ebben az esetben azt kell mondanom a film jobb. 
Luther ugyanis számomra nem képzelhető el Idris Elba nélkül, ő annyira uralja az egész sorozatot, hogy akinek nem sikerül megkedvelni (van ilyen ember?) annak nem is érdemes tovább néznie. A könyvből valamiért nekem hiányzott ez az erős karakter. 
De a nagyobb bajom nem ezzel volt, hanem a stílussal. Ez a tárgyilagos, rövid mondatos fogalmazás nem a kedvencem. Cross szinte tényeket közöl, amivel nagyon furcsa hangulatot teremt ugyan, de az olvasmányosság rovására. Szokatlan volt számomra és nagyjából a könyv felénél éreztem csak rá. 
A sorozat rajongóinak mindenképpen ajánlom, hisz egy nagyon jó előzmény történet, aki pedig a könyvet olvasta először, annak mindenképpen ajánlom, hogy ismerkedjen meg a sorozattal is. Az első évad megnézése után bátram mondom, hogy érdemes.

Albert Camus: Közöny 10/8
E kis könyv minden lapjáról a szegény és magányos nagyvárosi fiatalság szűkszavú s mégis oly beszédes, tömör és izzó lázongása, panasza és vágya száll fel – panasza e civilizáció megalázó rendje ellen, s vágya egy nyíltabb, szabadabb és igazibb élet után… Az, aki Meursault történetét tisztán emberi távlatban nézi, a kisember lelki nyomorát, magányát, elidegenülését érzi benne, azét a mai kisemberét, aki távlattalanul él a mában, emlék nélkül, reménység nélkül, mélyebb emberi kapcsolatok, komolyabb feladatok nélkül, s aki sejti, hogy börtönben él, s nem tud vagy nem akar szabadulni. Sorsa nem egyéb, mint sok száz és sok ezer hasonló kis életének pattanásig feszített szimbóluma, végletesen logikus és kérlelhetetlen beteljesülése.”
1957 Magvető, műfaj: klasszikus
Az, hogy Meursault közönyös az egy dolog, a tragédiája abból adódik, hogy nem tud megjátszani, képmutató lenni és ezáltal beleolvadni a tömegbe. És ha valaki „más”, akkor hatalmas felületet nyújt az emberi kegyetlenségnek, gyűlöletnek. 
Persze azért azt ne felejtsük el, hogy Meursault nem ártatlan. 
Érdekes írás, egészen különleges hangulattal, de nekem túl rövid volt. Szerettem volna abba is bepillantást nyerni, hogy lett a főhős ilyen közönyös. Milyen életutat járt be addig.

Mario Vargas Llosa: Szeretem a mostohámat 10/8
Egy tehetős, erejének minden tekintetben teljében lévő limai biztosítóigazgató, don Rigoberto új asszonyt hoz a házhoz, az érett szépségű, épp negyvenéves doña Lucreciát, aki nemcsak a vágy apadhatatlan forrását fakasztja fel urában, hanem a házasság intézményébe vetett hitét is újraizmosítja. Az isteni pár felhőtlen nászát a férfi előző házasságból való fia, az angyali bájú Alfonsito sem zavarja meg. Ellenkezőleg. A gyermek, pontosabban kiskamasz valósággal belebolondul mostohájába: ha csak teheti, cirógatja, öleli-csókolja doña Lucreciát, akit ez a hamvas rajongás súlyos zavarba ejt, annál is inkább, mivel érzékei veszélyesen kellemdús választ adnak az ártatlan (?) gyermeki ostromra. Míg aztán egy napon…
2003 Európa, műfaj: klasszikus, erotikus
Ez volt a második könyv amit olvastam Llosa-tól, de már érzem, hogy nem lesz vége ennek az ismerkedésnek, egyszerűen muszáj, hogy behatóbban tanulmányozzam a munkásságát. Érdekesnek találom a párhuzamos elbeszélését, amiből az egyik szál az mindig egy őrült, de legalábbis alaposan beszívott figura meséjének tűnik számomra. 
Nagyon bírom a stílusát, szépen fogalmaz, rendkívül naturalisztikus az ábrázolásmódja, néha már-már zavarba ejtően az. Jelen esetben Don Rigoberto ürítési szokásainak beszámolóját éreztem túlzásnak, de végül is a fene tudja, hisz életünk része a dolog, miért is ne lehetne írni róla. 
A másik dolog amit nehezen emésztek az a pedofil szál ( bár nem derült ki, hogy mennyi idős az angyalarcú fiúcska). 
Bevallom egy kicsit értetlenkedek is, hogy végül is mi a történet megfejtése? Nekem két teóriám van: az egyik: egy pszichopata születésének vagyunk tanúi 
a másik: az ördög testesült meg az angyaltestben 
Ha azt nézem miről szól a másik szál, akkor inkább a második megoldás a valós. 
Igazából mindegy is, a lényeg, hogy Llosa mindig zavarba tud hozni, elindít bennem valamit, ami miatt már keresem is a következő olvasnivalót tőle.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése