2011. okt. 28.

Alice Sebold - Komfortos mennyország - könyv és film


"A Hogyan Követnél El Egy Tökéletes Gyilkosságot bevett társasjáték a mennyekben. Én mindig a jégcsapot választottam: a fegyvert, amely elolvad."

A magyar cím szerintem eléggé félrevezető, az angol cím magyar fordításban Kedves csontok talán kifejezőbb lenne.
Sztori: tipikus kertvárosi amerikai család a 70-es években, könyvelő apuka, háztartásbeli anyuka, két lány és egy nem várt kisfiú. Egy boldog család. Egészen addig, amíg a 14 éves nagylányt meggyilkolja a szomszéd.
Talán azt várnánk, hogy a nyomozásra terelve a hangsúlyt egy jó krimit olvashatunk, de nem. A történet a mennybe kerülő lány szemszögéből mutatja be a földön maradt család, barátok, ismerősök vívódását, szenvedését. Azt, hogy  ki, hogyan dolgozza fel ezt a tragédiát. Közel 10 év múlik el a történetben, az évek alatt felnőnek a testvérek, a barátok, a gyilkos tovább szedi áldozatait, a szülők élete is bonyolódik. Egy dolog változatlan Susie, aki a saját mennyországából figyeli szerettei vagy éppen gyilkosa életét.

Sok kérdés maradt megválaszolatlanul bennem, nem teljes számomra a történet főleg a gyilkosság és annak felderítése miatt. Igaz ennek a sztorinak nem is ez a lényege.
Mindenesetre ez egy olyan könyv amire azt szoktam mondani, hogy bevitte a gyomrost. Elszorult torokkal és könnyektől ázott szemmel fejeztem be az olvasást.
Mindenképp 5 csillagos, bár a következő húsz évben nem tervezem az újraolvasását és most mindenképpen valami könnyedebb olvasnivaló után fogok nézni.

A könyv utolsó sorának elolvasása után azonnal nyomtam be a dvd-t annyira kíváncsi voltam a filmes megvalósításra. Kár volt.
Mintha nem ugyanazt a könyvet olvastam volna a forgatókönyv írójával és a film rendezőjével. Teljesen máshová helyezte a hangsúlyt a film, mint amit én elvártam volna. Nem is beszélve a giccsparádéról ami jellemezte az egész filmet. Amikor megláttam, hogy Peter Jackson a rendező persze rögtön megértettem, csodás fantasy világot hozott létre, a baj csak az, hogy ez nem egy fantasy hanem egy dráma egy lélektani történet.
Fantasztikus színészek játszanak a filmben, külön kiemelném a főszereplő Susie-t játszó Saoirse Ronan-t. Rachel Weisz, Mark Walhberg, Stanley Tucci, Susan Sarandon a további szereplőgárda.
Csodálatos bár ahogy említettem giccstől nem mentes képek váltják egymást a filmben (külön kedvencem a hajós palackok összetörése) de pont a lényeg sikkad el. Az emberekre és kapcsolataikra kellett volna a filmnek fókuszálni pont ahogy a könyv tette. Semmi drámaiság nem volt a filmben. Untam, és ha nem olvastam volna a könyvet nem is néztem volna végig.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése