2014. aug. 23.

Dan Wells - Partials-Részben ember

"Összeházasodunk, terhes leszek, és húsz év múlva lesz húsz halott gyerekünk? Az én szívemben nincs ehhez elég hely, nekem ehhez nincs elég erőm!"

Sztori:
11 évvel ezelőtt az emberek, egy általuk előállított mesterséges fajjal, a Részlegesekkel vívott háborúban szinte teljesen kipusztultak. A háborúban bevetett vírusra az RM-re az életben maradtak ugyan immúnisak, de az újszülöttek pár órával születésük után mind meghalnak. Az emberekre a kihalás vár. 
Kira a 16 éves orvostanhallgató is kétségbeesve keresi a megoldást. Rájön, hogy egyetlen esélyük, ha tanulányoznak egy Részlegest.

Partials a Részlegesek trilógia első része.

Nagyon jó értékelése van a moly-on ennek a sorozatnak, így felkeltette az én érdeklődésemet is. Végre nem egy szokásos szerelmi háromszöges dísztópia.

Történet: 10/8
Adott egy kihalás szélén álló, elégedetlenkedő társadalom amire rákényszerítettek egy erősen megkérdőjelezhető törvényt. Természetesen vannak lázadók is, ők a Hang, és van egy tinink is aki kezébe veszi az irányítást. Szóval adott is a helyzet egy átlagos ifjúsági dísztópiához. Hogy miben különbözik a Partials a többitől? Nem sokban.

Kicsit nehezen indul be a sztori, úgy kb. a 30%-ig csak alapozás folyik. Onnan, hogy hőseink kikerülnek saját kis zónájukból viszont csak úgy kapkodtam a fejem, annyi minden történt a könyvben. Rengeteg az akciójelenet, az izgalom és a fordulat a történetben. A belső ellentéteket fokozza az, hogy egy külső ellenséggel is számolni kell, ők a Részlegesek.
Mostanában a divatos dísztópiákat mind nők írták, nos ezen egy kicsit érződik, hogy férfi az író. Nincs ugyanis felesleges picsogás, siránkozás, érzelmesség, csak annyi amennyit tényleg megkövetel a történet.
Általában a trilógiák első részében mindig van hiányérzetem a fennálló világkép kidolgozásában, de azt kell mondjam ebben a könyvben megalkotott világ eléggé kidolgozott, bár kisebb hibák, logikátlanságok azért felfedezhetőek. Ezeken túl kell lépni, különben felesleges is ezt a műfajt olvasni.
Engem mélységesen felháborított és elborzasztott a  Remény törvény, ami kötelezővé teszi, hogy minden nő, minél hamarabb terhes legyen, tudva azt, hogy babája nem fog életben maradni. Adódik a kérdés: Meddig lehet elmenni a faj fenntartásáért folytatott küzdelemben?
A könyv végén a remény ugyan felcsillan, de még sok titok, kaland és veszély vár főhősnőnkre.

Dan Wells
Karakterek: 10/8
Kira erős, bátor és okos női karakter. Rengeteget beszél, de sosem feleslegesen. Hiányzik belőle az érzelgősség, bár kétségtelen, hogy a szíve a helyén van. Nekem egy kicsit túl "macsó". :)
A férfi főszereplők közül Marcus képviseli a humort, a kedves, jószívű és hősnőnkbe szerelemes fickót. Samm (nem elírás, tényleg két m) pedig a titokzatos, kemény, de segítőkész szexi srácot. Érdekes módon engem egyik fiú sem nyűgözött le, ellentétben Jayden-nel. Látszólag ugyan fennállhat egy szerelmi háromszög kezdete, de egyenlőre Kira túl sok mindennel van elfoglalva, a szerelem vagy vágy még nem érdekli.
Az író a mellékszereplőket nem kíméli, elég sokan elhulltak már az első részben is. Köztük olyan is akiért majdnem könnyet is ejtettem. Ez pedig azt bizonyítja, hogy Wells képes volt életszerű figurákat megalkotni.
Mivel túl sok ellensége van Kirának, így nincs arca az igazi ellenfélnek (ha csak a Szenátust nem vesszük annak), de szerintem ez a későbbiekben majd kialakul.

Stílus: 10/8
A könyv nagy része rendkívül olvasmányos, izgalmas, kellően sötét és rabul ejtő. De vannak benne részek ami túl aprólékosak. Én például teljesen elvesztem Kira belső monológjaiban az RM vírus vizsgálata közben. Igaz, semmi közöm nincs a biológiához és társ-tudományaihoz.
Amivel még gondom volt az a humor. Nem az a baj, hogy volt benne, mert  nagyon is kell néha feloldani a feszültséget, csak szerintem nem mindig a megfelelő helyen volt adagolva. Nekem legalábbis nem mindig jött át.
Néhány helyen olyan részletes volt a leírás, hogy szinte filmszerűen le is pergett előttem az egész.

Kiadó:
2014 Fumax

Műfaj: YA dísztópia

Értékelésem: 10/8
Ígéretes első rész. Bátran ajánlom azoknak akik szeretik ezt a műfajt. A sok ifjúsági dísztópia közül ez kiemelkedik izgalmas történetével.
Lehet, hogy csak azért mert szintén férfi az író és abban a sorozatban is sok a vándorlás ide-oda, de engem a Csúfok sorozatra emlékeztet egy kicsit. (mondjuk azt én nem szerettem)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése