2014. máj. 7.

Összefoglaló - 2014. április

Mivel a munkám jóval nagyobb odafigyelést igényel ezekben a hónapokban, így olvasmányaimban,  sorozat és filmnézős szokásaimban a könnyedebb stílust részesítettem előnyben.
Némelyik olyan könnyedre sikerült, hogy semmi nyomot nem hagyott bennem, így most nagy bajban vagyok az értékelésekkor.

Olvasmányaim: 12 könyv

1. Sarah Dessen: Figyelj rám 10/7
Annabel egy gyönyörű 17 éves lány, aki azonban súlyos gondokkal küzd. Elege van mindenből, nem akar modellkedni, nincsenek barátai mióta legjobb barátnője ellene fordult, így magányos az iskolában és otthon is. Szülei inkább anorexiás nővérére fókuszálnak. Nem találja helyét a világban. Aztán megismerkedik a különc Owennel, aki ráveszi, hogy változtasson életén. Vajon képes rá Annabel?
Nagyon rafináltan vannak az ilyen típusú könyvek megírva. 99 %-ban az olvasó tudja, hogy mire számítson, hisz szinte mindig ugyanaz a forgatókönyv. Vagyis adott egy középiskolás lány egy nemrég megélt traumával, amit senkinek nem tud elmondani, sem feldolgozni, aztán megjelenik a FIÚ……
Mégis ott van az az 1 % ami miatt mégis leküzdhetetlen vágyat érzünk, hogy csak olvassunk és olvassunk.
Nekem már a sokadik ilyen, vagy hasonló témájú könyvem ez. Pont ezért már nem nyűgözött le, nem hökkentett meg, sajnos nagyon kevéssé érintett meg. Ez a könyv tele van nagy általánosításokkal  és valahogy a kellő feszültség is elmaradt. Ráadásul Owen nem lett a szívem csücske (az a fiú egy UFO) pedig elengedhetetlen követelmény egy tökéletes srác ezekbe a történetekbe. Szóval ez a könyv sem váltja meg a világot, de egyszer olvasható. (ifjúsági)

2. Swati Avasthi: Ököl/Jog 10/7
A tizenhat éves Jace Witherspoon apja keze által átrendezett arccal régen látott testvére küszöbéhez ér 3,84 dollárral és egy titokkal. Megpróbál tovább lépni, új barátokat, új iskolát és új munkát találni, de hiába minden, ha nem képes elfelejteni, amit maga mögött hagyott. Édesanyját még mindig markában tartja az apja. És volt barátnője egy titkot őriz – ki tudja meddig. 
Ebben a könyvben a végkifejlet kevésbé rózsaszínmázas, mint a többi hasonló témájúban amiket eddig olvastam. Ettől kicsit élet-közelibb. Érdekes volt az is, hogy a főszereplő fiú, és nem a szokásos szép leány.
Mégis, nekem valami hiányzott, de az is lehet, hogy nem voltam a megfelelő hangulatban. Vagy csak elteltem már ezzel a témával. (ifjúsági)

3. Michael J. Sullivan - Az elfek tornya-Avempartha 10/8
Ryria krónikák 2. része (első részről a kritikám itt olvasható)
Amikor egy nincstelen fiatal nő felbéreli Royce-ot és Hadriant, hogy segítsenek megmenteni távoli falucskáját egy ismeretlen éjszakai támadó portyázásaitól, hőseink újra a varázsló Ezrahaddon bűvkörébe kerülnek. Míg Royce az ősi elftorony rejtélyét próbálja megfejteni, Hadrian megkísérli felkészíteni a falu népét a láthatatlan gyilkos ellen. Ismét egyszerű kardlopással kezdődik minden, ám szokás szerint az események sűrűjébe csöppenő kalandoraink az Elan jövőjéért folyó harc kulcsfiguráivá válnak…
Túl nagyok voltak az elvárásaim, de végül is mindenhol azt olvastam, hogy jobb mint az első rész és ez az utóbbi évek legsikeresebb fantasy-ja. Nem tudom.
Tény, hogy amíg eljutottam a 140. oldalig 4 másik könyvet kiolvastam. Aztán ahogy az mostanában történni szokott velem: ráéreztem az ízére és onnantól kezdve nem volt megállás, faltam a lapokat. Amint becsuktam a 2. részt már nyitottam is ki a 3-at.
Szóval mégiscsak jó volt ez. (fantasy)

4. Michael J. Sullivan - Birodalom születik 10/7
Ryria krónikák 3. része.
Háború fenyegeti Melengárt, és hőseink újabb kockázatos megbízást kapnak. Ezúttal szövetséget kell kötniük a nemzetelvűek csapataival, akik délen a birodalmi elnyomók ellen küzdenek. A Nefronita Birodalom megállíthatatlanul terjeszkedik, és Royce gyanúja egyre erősebb, hogy Ezrahaddon, a mágus eszközként használja őt és társát saját, kifürkészhetetlen céljaihoz. Ha ki akarja deríteni az igazságot, meg kell fejtenie Hadrian titkát. Ám felfedezése, könnyen véget vethet a barátságuknak és kettészakíthatja a Riyriát.
A három rész közül ez tetszett a legkevésbé. Én jobban szerettem amikor a két főszeplőn volt a hangsúly én nem a politikán. Értem én, hogy kell egy nagyszabású terv ami előreviszi az eseményeket, de valahogy az előző két rész kalandosabb, humorosabb, olvasmányosabb volt.
Azért félreértés ne essék a 10/7 az nálam jó értékelésnek számít, és biztos hogy a folytatásokra is vevő vagyok. (fantasy)

5. Marni Bates - Segítség, Youtube-sztár lettem! 10/7
Mackenzie igazi lúzer. Ám a békés névtelenségnek vége, amikor hátizsákjával véletlenül padlóra küldi az egyik izomagyú focistát, sőt egy hisztirohammal kombinált újraélesztést is bemutat a fél suli előtt… A kínos jelenetről készített videó azonnal fölkerül a YouTube-ra, és több millió kommentelő, meg persze az egész gimi Mackenzie-n röhög. De amikor egy népszerű rockbanda klipet készít a felvételről, a lány egy csapásra sztár lesz. 
Aranyos, kedves, cuki kis könyv volt, amit pár óra alatt elolvas az ember és rögtön el is felejti. Bennem legalábbis nem hagyott maradandó nyomot. Kissé felszínes és kidolgozatlan, ráadásul az alap-szitu is elég hihetetlen, bár a mai világban minden megtörténhet. (ifjúsági)

6. Marni Bates - Rocksztárt kaptam karácsonyra 10/6
Holly előre tudta, hogy nincs az a hatalmas óceánjáró, ahol nyugiban átvészelheti a családi karácsonyt. Mert hiába a képeslapra kívánkozó táj, ha ott van két szörnyeteg unokatestvére, akik mindjárt első este kiutálják a közös kabinból. A tengeribeteg Holly így kénytelen beosonni egy vadidegen fürdőszobába, ahonnan kilépve két dologgal néz farkasszemet: a világ legdögösebb pasijával és egy paprikaspray-vel. Kár, hogy ez utóbbit a magát Nicknek nevező srác nem fél használni…
Amikor később Holly elhagyná a kabint, legnagyobb megdöbbenésére sikoltozó tinicsajok állják útját. Mert Nick valójában Dominic Wyatt, az őrülten népszerû ReadySet dobosa.
Érdekes, ez a könyv sokaknak jobban tetszett a moly-os értékelések szerint, mint a Youtube-os, de én úgy látszik már megint fordítva működök. Nick egy csöppet sem lopta be magát a szívembe és maga a történet is gyengécske. Viszont olvasmányos és néha egész szórakoztató, így megér nekem 6 pontot a 10-ből. (ifjúsági)

7. Heidi McLaughlin - Forever My Girl - örökké a csajom 10/4
Sosem hittem volna, hogy rocksztár lesz belőlem. Az egész életem előre eltervezett volt. Futballozás a főiskolán. Bekerülni a Nemzeti Futball-ligába. Házasság a középiskolai szerelmemmel, majd boldogan élni, míg meg nem halok. Mindkettőnk szívét összetörtem aznap, amikor közöltem vele, hogy elmegyek. Fiatal voltam. A magam szempontjából jó döntés volt, ám kettőnket illetően nem volt az. Lelkem bánatát zenében sírtam el, de őt soha nem feledtem. Az illatát… A mosolyát…Most hazafelé tartok.Tíz év telt el.
Remélem, képes leszek mindezt elmagyarázni neki ennyi idő után.
Még mindig utána sóvárgok. Ő az én örök szerelmem…
Szinte minden szempontból gyenge írás. Júlia-Romana színvonal túlságosan elnyújtva. Folytatás olvasása kizárva. (new adult)

8. Alyson Noel - Lúzerek és bálkirálynők 10/6
Stréberek, pedálgépek, elsőbálozók, focisták – te hová illesz a sorban? Új lánynak lenni durva – kérdezd Rio Jonest! A New York-i jövevénynek fogalma sincs, hogyan illeszkedjen be a puccos, új magániskolába Dél-Kaliforniában. 
Amikor ilyen könyveket olvasok összeteszem két kezem és elrebegek egy hálaimát, hogy nem az Usa-ban kellett középiskolába járnom. Hihetetlen ez a karsztrendszer ami még azt is beszabályozza, hogy ki hol eheti meg az ebédjét, ahol ha csak egy kicsit is kilógsz a sorból már lúzer vagy és vége az életednek. Igaz itthon meg a tanároktól és a tanóráktól volt gyomorgörcsöm, de legalább a többiek nem keserítették az életemet. Nem tudom melyik a jobb, de így olvasva ez nagyon rémisztő.
Egyébként meglep a 68%-os értékelés a moly-on, mert semmivel sem találtam rosszabbnak mint sok 90% körülire értékelt tinikönyvet. Mondjuk az igaz, hogy a főszereplő lányt péklapáttal ütöttem volna párszor annyira idegesített, de az belefért. Olvasható, 1 napos könyvecske, de semmi extra. Viszont a fordítással voltak problémáim. (ifjúsági)

9. Sarah Dessen - Tökéletes 10/6
Jason tökéletes. A zárkózott, maximalista Macy is az akar lenni, ezért jár a fiúval. De létezik-e tökéletes ember, és egyáltalán jó-e hibátlannak lenni? Macy sokáig úgy érzi, a válasz igen. Ezen a nyáron azonban megismerkedik egy egyáltalán nem tökéletes csapattal: a Wish partiszervíz fiatal munkatársaival. Ez a barátság és az új szerelem a büntetett előéletű, de jóravaló és művészi hajlammal megáldott Wesszel felszabadítja, boldogabbá teszi, s átértékelteti a lánnyal egész addigi életét, kapcsolatát „tökéletes” édesanyjával. Végre elkezdheti feldolgozni imádott apja halálát is, amiért alaptalanul felelősnek érzi magát.
Sarah Dessen ebben a könyvében is egy lelkileg sérült fiatal lány életébe nyújt bepillantást. A stílusa miatt kicsit talán komolyabbak a könyvei, mint a hasonló témákat feldolgozó pályatársainak. De nekem mégsem tudja belopni magát a szívembe. Valahogy nem tud olyan figurákat teremteni akik meg tudnának érinteni, és ezzel már oda is a hatás. Kár érte, mert a téma jó és érdekes. (ifjúsági)

10. J. Sterling - The Perfect Game - A hibátlan játszma 10/1
Amikor Cassie megismeri az emelkedő csillagú baseballreménységet, Jacket, határozott szándéka, hogy nagy ívben elkerüli ezt a beképzelt fölényes alakot. Ám Jack egészen másképp képzeli: randizni akar a lánnyal.
Mindketten sérült lelkűek, tele bizalmatlansággal, félnek kitárulkozni a másik (és önmaguk) előtt, és így vágnak bele ebbe az érzelmi utazásba, amely a szerelemről és a megbocsátásról szól. De a hosszú út végén talán meg lehet ragasztgatni az összetört szíveket…
Eredetiség legapróbb szikrája sincs meg ebben a történetben. A fülszöveg sokkal többet ígér, mint amit aztán a könyv feltár. Teljesen kiszámítható és kellőképpen idegesítő a történet és a szereplők is. Ha 12 éves lennék akkor még talán tudtam volna élvezni, de most úgy érzem néhány agysejtem belehalt az olvasásba. (new adult)

11. Jennifer E. Smith - Milyen is a boldogság? 10/5
Két vadidegen, Graham Larkin és Ellie O’Neill akkor ismerkednek meg – legalábbis virtuálisan –, amikor Graham véletlenül e-mailt küld Ellie-nek kedvenc háziállatáról, Wilburről. A két tizenhét éves fiatal e-mailezni kezd egymással, bár az ország átellenes felén élnek, és még egymás keresztnevét sem tudják. Aztán a fiúnak épp a lány városában akad dolga....
 Az eleje nagyon jól indult, de attól kezdve, hogy megtörtént a személyes kapcsolatfelvétel már a nagy semmi lett ragozva hosszú-hosszú oldalakon keresztül. Untam. (ifjúsági)

12. Fejős Éva - Bangkok, tranzit 10/6
Bejegyzésem: http://ananiila.blogspot.hu/2014/04/fejos-eva-bangkok-tranzit.html


Tv, sorozatok:

GAME OF THRONES 4. évad, csak így csupa nagybetűvel. Eddig nagyon szuper az évad, az első három rész szenzációs volt, egyszerűen imádom. 10/10
Befejeztem a True Detective című sorit, nekem annyira nem tetszett, mint amennyire előzetesen vártam a hatalmas hype miatt.  Különös hangulatú alkotás két remek színésszel, de valahogy nekem mégsem. 10/6

Film:

Coming Out: annak idején kihagytam a moziban, nem is baj. Aranyos, szórakoztató film, de a mondanivalója botrányos, hisz rettentően félrevezető és csak a melegellenesek megrögzött véleményét táplálja. 10/6
Veronica Mars: itt írtam róla. A sorozat rajongóinak kötelező. 10/8
Tökéletes hang: nagyon jókat hallottam erről a filmről, na ahhoz képest botrányosan rossz volt. 10/2

Zeneajánlóm:
Shakira: Empire https://www.youtube.com/watch?v=QapfTGTXbxc
Olyan ez a dal, mintha Alanis Morissette-nek írták volna.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése